Societatea românească trăiește astăzi una dintre cele mai efervescente și contradictorii perioade de când s-a constituit ca tânără democrație, într-o Europă, care se află într-un accentuat declin.
Datoria financiară istorică a României, pericolele reale și imaginare ce bântuie prezentul, lipsa unor politici coerente de țară, o clasă politică mediocră fac să apară tot felul de vini și vinovați cu chip de ”categorii sociale” ce trebuie corijați poate până la dispariție. Agenda prezentului are drept protagoniști ai „răului” cele două categorii sociale angajatul la Stat și magistratul, protagoniști din cauza cărora țara suferă.
În ceea ce privește angajatul la Stat, formatori de opinie de bună credință au definit modelul, aceștia sunt mulți, leneși, prost pregătiți, dezinteresați, cu venituri exorbitante, cu avantaje nemeritate raportat la mediul privat unde angajatul este model, dedicat, extraordinar, inteligent, frumos dar fără noroc. Fără noroc pentru că nu beneficiază de veniturile și avantajele angajatului la Stat, deși personal nu înțeleg care sunt avantajele de care beneficiază marea masă a celor care lucrează la Stat. Învățătorul, profesorul, medicul, asistentul, tehnicianul, funcționarul, contractualul, toți aceștia, de ce avantaje beneficiază? Angajatul la Stat beneficiază de un venit în urma muncii sale și de zile libere reglementate prin lege, care sunt avantajele!?!?!?! Cu siguranță sunt zone în care sunt și excepții, în care sunt venituri foarte mari cu performanțe mici, în care sunt sporuri nemeritate, etc. Oare nu ar trebui să facem trimitere doar la aceste zone și să nu generalizăm, să nu culpabilizăm întregul?!?! Efectul nu ar fi același și misiunea nu ar fi îndeplinită. Învrăjbirea dintre angajatul din mediul privat și angajatul de la Stat face parte din tactica operațiunii.
Referitor la magistrați, aceștia sunt fără excepție dușmanii poporului.
Atacurile concertate din mass media asupra magistraților au creat în rândul societății românești ideea că această nobilă profesie este practicată în România de oameni fără scrupule, dominați de propriile interese, fără etică, fără principii, fără compasiune, de fapt de o specie de șarlatani. Populația, care în marea ei majoritate nu are nicio informație privind complexitatea traseului pe care îl realizează un individ ca să devină magistrat, nu are nicio informație privind volumul și complexitatea activității magistratului, nu are nicio informație despre nimic, a cuplat fără să gândească la această ”reformă” a magistraturii dorită de niște oameni de bine. O fi bine, o fi rău?!?!?!?!
Pot interpreta că și acest demers se înscrie în demersul general de disoluție a Statului?
Disoluția Statului se practică în ”state bananiere” ce sunt pseudodemocrații, în care ”elita” formată din politicieni și îmbogățiți în termen scurt desfășoară campanii de slăbire a instrumentelor Statului, cu scopul de a domina Statul și de a obține avantaje economice, de a scăpa de coerciții legislative, etc.
Să vă reamintesc, în perioada crizei economice din 2007-2012, sub pretextul problemelor economice a țării și pentru crearea unor echități în societatea românească (nu vă sună cunoscut?) s-a modificat legislația privind angajații Ministerului de Interne, polițiști, jandarmi, pompieri, modificări care au tăiat drepturi salariale, au mărit vârsta de pensionare, au tăiat sporuri și alte drepturi. Consecințele au fost foarte complicate, tinerii nu au mai considerat atractiv domeniul, nu s-au mai înscris în număr mare la instituțiile de învățământ de profil cumulat cu valuri de pensionări din sistem, în anii următori înregistrând-se un deficit de personal. Deficitul continuă să crească, în decembrie 2024, speriați de efectele așa-zisei ordonanțe-trenuleț, alt val de angajați au părăsit sistemul. Ce se poate întâmpla dacă declinul continuă? Violența stradală sau de oricare natură nu va mai putea fi stăpânită, astfel că, poate în viitorul apropiat nu vom mai ieși din casă decât în anumite intervale orare din cauza insecurității. Incendiile nu vor mai fi stinse în timp util, astfel că vom înregistra pagube materiale cu pierderi umane fără precedent,
Situația se va repeta și în cazul magistraților. În momentul în care se va mări vârsta de pensionare și va scădea cuantumul pensiei, mulți tineri nu vor mai dori să devină magistrați și alții care la acest moment sunt în sistem și nu vor beneficia de perioada de grație privind aplicarea modificărilor vor pleca din sistem. Situația va fi delicată spre gravă cu consecințe iremediabile în actul de justiție. Tinerii de elită vor abandona ideea de a se face magistrat astfel că, viitorul acestei profesii este pus sub semnul întrebării. Dar poate acesta este și scopul, poate că nu trebuie să avem magistrați cu personalitate, independenți, bine pregătiți, demni și hotărâți. Poate că nu trebuie să avem un număr rezonabil de magistrați în raport cu numărul dosarelor și trebuie să avem un număr de magistrați suficient cât să mențină ideea că avem o… Magistratură. Poate că nu trebuie să ne intereseze faptul că, cu cât numărul magistraților este mai mic cu atât faptele din dosarele care nu pot intra pe rol se vor prescrie din motive de procedură.
Analizând toate fațetele situației poate că ar trebuie să reflectăm dacă această țară nu poate identifica resurse care să ne consolideze așa numitul Stat de drept, și să nu acceptăm orice manipulare, să gândim situațiile în ansamblu pe termen mediu și lung și să anticipăm riscurile la care ne vom expune prin adoptarea unor soluții salvatoare și realizarea unor demersuri pentru echitate.
Dar oare putem vorbi de echitate?
Sursa coloanei sonore: YouTube, Night Snow – Asher Fulero